סוככים ומחסנים לגינה – האם נדרשים היתרי בנייה?

לפי תקנות התכנון והבנייה נכון לשנת 2009, מבנה ששטחו אינו עולה על 6 מטרים רבועים וגובהו אינו עולה על 2 מטרים – נופל תחת הגדרה של מחסן טרומי פריק. במקרה של מחסן גינה להרכבה עצמית, ועדות התכנון והבנייה בדרך כלל דורשות היתר כאשר שטחו של המחסן גדול ממטר רבוע אחד.

הגדרות אלו מחייבות אותנו בתשלום אגרות והיטלים, ואפילו בשכירת שירותיו של מהנדס או אדריכל, על מנת להגיש את הבקשות השונות. ומה אם השכן מהצד מתנגד לכך שתציבו מחסן גינה או סוכך מול עיניו? במקרה כזה תזדקקו אף לשירותיו של עורך דין. העלילה מסתבכת. השערורייתיות נובעת מהעובדה שמחסן או סוכך אינם משמשים בדרך כלל למגורים, ובכל זאת אנו נאלצים לפעול כאילו זה עתה החלטנו להוסיף לבית עוד חדר.

מסתבר כי מוצרים רבים שכלל אינם מעוררים כל חשד, מצריכים אישורים והיתרי בנייה כאילו היו לא פחות מתוספת בנייה: סוככים ופרגולות, מחסני חצר וגינה, דודי שמש ומכשירי הסקת מים, אנטנות טלוויזיה וצלחות לוויין, קירוי חניה, גדר חיצונית ועוד. כל חפץ פשוט עלול לגרור אחריו דרישה להיתר; הכול תלוי בפרשנות החוק, ובשאלה על איזה צד קמו בבוקר פקידי ועדות התכנון והבנייה האזוריות.

הליך רישוי מקוצר להיתרי בנייה

מסתבר שבשנת 2013 בוצעו תיקוני חקיקה משמעותיים, שמסירים את הדרישה להיתרי בנייה עבור פרגולות, גדרות ומחסנים. בנוסף מאפשרים התיקונים הליך רישוי מקוצר לסגירת מרפסות, לצד הגבלה בזמן של ועדות התכנון והבנייה, כדי שלא נצטרך לחכות תקופה ארוכה במידה בלתי סבירה, כשכל מה שאנו רוצים הוא להציב מחסן או סוכך מתקפל בחצר.

סוכך זרועות דגם סמארט

סוכך זרועות בגינה – דגם "סמארט"

חשוב לציין שתיקוני החקיקה אינם מכסים את כל האפשרויות, ולכן חשוב מאוד להיות עם אצבע על הדופק. לפני הוספה של כל פריט שעשוי להיות בעייתי למרחב הביתי שלכם, התייעצו עם איש מקצוע המבין בנושא היתרי בנייה.

ממחסנים וסוככים ועד תליית עציץ בפתח המרפסת – כדאי שלא יהיו לכם שום הפתעות אחרי שכבר מאוחר מדי. באתר משרד הפנים ניתן לקרוא אודות כל המקרים הדורשים היתר בנייה (חוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965 ותקנות התכנון והבנייה התשכ"ז-1967).