עיצוב גינות ועיצוב נוף

למרות שאין ספק שהצללה על הגינה שלנו מפני השמש ואטימה מפני הגשם באמצעות סוככים היא הכרחית בכל ימות השנה, אסור גם לשכוח שהסוככים צריכים להיות חלק מתכנון כולל של הגינה ועיצוב הנוף של חזית הבית.
אין ספק שלפעמיים כדאי להיעזר במומחים לעיצוב נוף כדי לבצע את המשימה, אבל יש מספר דברים שחשוב לדעת לפני שבכלל מתחילים בה. הנה הדברים הכי קריטיים שרצוי לבדוק :

תחזוקה

בואו נודה על האמת, למרות כל הכוונות הטובות שיש לנו בנוגע לגינה העתידית שלנו, לתכנן גינה זה דבר אחד ולתחזק אותה זה דבר שונה לגמרי. החדשות הטובות הן שלא צריך לוותר על גינה גם אם לא מתכוונים לתחזק אותה לעיתים קרובות באמצעות גיזום, כיסוח ולפעמיים גם לא צריך להתקין מערכת השקיה מיוחדת.
לדוגמה, אפשר להשתמש בחלוקי נחל כדי לחפות את הקרקע ולשים צמחים מסוימים בעציצים או כלי חרס למען השקיה קלה יותר. גם הפיזור של הצמחים חשוב מכיוון שבאמצעות פיזור נכון אפשר להשתמש במספר קטן יותר של צמחים ועדיין להעניק לגינה נפח משמעותי. בנוסף, יש כמובן צמחים שדורשים השקיה מועטה כמו עצי ברוש, אורנים וקקטוסים. במקרים מסוימים אפשר אפילו לשקול להשתמש בדשא סינטטי כדי למנוע את הטרחה שבכיסוח שלו וכמובן להקטין את עלויות ההשקיה.
מן הסתם, אופי ותדירות התחזוקה משפיעים באופן ישיר גם על עלויות הקמת הגינה ועל העלויות הטיפול העתידי בה. למשל, ככל שהגינה זקוקה ליותר תחזוקה שוטפת, כך גם תאלצו להזמין גנן לעיתים קרובות יותר או לקנות חומרים באופן קבוע אם ברצונכם לטפל בגינה בעצמכם (דשן, גדרות לצמחים מטפסים וכו').

תכנון ארוך טווח : מראה וייעוד

עליכם לחשוב לאיזו מטרה תקימו את הגינה ואיזה מראה כללי אתם רוצים לשוות לה : האם זו תהיה גינת נוי, גינה שמיועדת לישיבה ואירוח בחוץ, גינה שהילדים שלכם ישחקו בה רוב ימות השנה, או שאולי בכלל תנצלו את החלק הארי שלה לצורך גידול ירקות וצמחי תבלין? לכל ייעוד יש עיצוב המתאים לו. כך למשל, שבילים מסודרים וברורים ועצים שאינם נשירים מתאימה בעיקר לגינות נוי שרוצים לשוות מראה אסתטי. מצד שני, אם אתם בוחרים ללכת דווקא על המראה הפראי והטבעי יותר, תוכלו לשלב צמחים בעלי נוכחות בולטת ולשתול אותם ישירות בקרקע. בגינות המיועדות לאירוח ולישיבה תחת כיפת השמיים, יש לשים דגש מיוחד על שילוב סוככים ופרגולות מתאימות או דקים וכך הלאה…

תאורה והשקיה

רבים רוצים לגמור עם כל עניין התאורה וההשקיה באותו זמן, אך למעשה מדובר בשני תהליכים שונים שכל אחד מהם מיושם בזמן אחר. בעיקרון, כל הקשור לצנרת והשקיה צריך להיות מתוכנן ומיושם לפני הקמת הגינה עצמה עוד לפני שמניחים את הדשא או הדקים. לעומת זאת, גופי תאורה יש להתקין לאחר שקובעים את המקום של כל צמח על מנת לספק את כמות האור המתאימה בכל שעה משעות היום.

להיזהר מחאפרים

עיצוב גינה ותכנון נוף יכולים לעלות מספר אלפי שקלים בבתים משותפים ולהגיע לעלות של כמה עשרות אלפי שקלים בבתים פרטיים. לכן, על מנת להימנע משכירת מעצבי גינות ואדריכלי נוף שמשתמשים בחומרים לא אמינים או גובים מחיר מופרז, מומלץ מאוד לעשות שיעורי בית, לשמוע המלצות מחברים או לבקר באתר האינטרנט של המעצב ולבחון את רשימת הלקוחות שלו (ברוב האתרים ניתן למצוא עמודים כאלו). אפשר גם לבקש חוות דעת ראשונית מאיגודים שונים כמו למשל האגודה לתרבות הדיור שמנסה להסדיר את התחום בשנים האחרונות.